REVIEW SAMYANG REFLEX 300MM f/6.3

– Compact en lichtgewicht ontwerp metaal en kunststof
– Filtermaat van 25,5mm (rear)
– Inclusief zonnekap
– Vatting voor Sony E, Canon M,  Micro 4/3 en Fujifilm X
– Afmeting 65 x 74 mm
– Gewicht 320 gram

Ik was echt aangenaam verrast. Wat een super mooie lichte en vooral kleine 300 mm lens. Een perfecte combinatie voor een mirroless camera vooral met de ingebouwde stabilisatie in de camera en niet te vergeten de focus peaking.

Alle foto’s zijn gemaakt met de Sony A7II (in full frame mode). Daar het een APS-C lens is zou ik deze in APS-C mode moeten zetten. Echter vind ik af en toe de donkere vignettering mooi en crop ik liever naderhand indien nodig de foto bij. Op deze manier hou ik iets meer pixels over dan met de APS-C crop mode van de camera.

Mijn eerste uitje met de Samyang was een echte uitdaging. Het was een koude regenachtige dag. Op deze dag werd een Slipjacht georganiseerd door Rijstal de Venhof gelegen in het mooie natuurgebied de Meinweg. Op mijn fiets de ruiters her en der gevolgd om zo een reportage te kunnen maken van ruiters, paarden en de honden daar het het ging om veel actie heb ik alles uit de hand gefotografeerd met mijn camera op diafragma voorkeuze en iso op automaat (iso varieerde van 100-6400) langste sluitertijd 1/60sec. De camera op steadyshot en focuspeaking gezet. De foto’s zijn bewust niet verscherpt. Wel heb ik het contrast iets verhoogt.

Mijn tweede uitje was naar het kleine Limbrichterbos en naar Kasteelpark Born. Een deel van de foto’s heb ik een tussen ring gebruikt van 10 mm om zo in bepaalde situaties iets dichterbij te kunnen focussen met als bijkomend voordeel dat de vignettering bijna geheel weg valt en deze niet hoef te croppen. Ook hier weer alles uit de hand gefotografeerd met de camera op diafragma voorkeuze en iso op automaat (iso varieerde van 100-6400) langste sluitertijd 1/60sec. De camera op steadyshot en focuspeaking gezet. De foto’s zijn bewust niet verscherpt. Wel heb ik het contrast iets verhoogt.

Mijn laatste uitje met de Samyang was een rondje crossen door Het nationaal park de Meinweg. geprobeerd om wild te fotograferen maar helaas de reeën en de wilde zwijnen dachten daar anders over en hebben zich weer goed verstopt. Gelukkig zijn er op de Meinweg ook dieren te bewonderen die niet zo bang zijn voor de mensen. Alle foto’s gemaakt met een 10mm tussenring er tussen en ook alles uit de hand gefotografeerd met de camera op diafragma voorkeuze en iso op automaat (iso varieerde van 100-6400) langste sluitertijd 1/60sec. De camera op steadyshot en focuspeaking gezet. De foto’s zijn bewust niet verscherpt. Wel heb ik het contrast iets verhoogt.

Jammer genoeg moest mijn loge na een week weer terug naar Transcontinenta Benelux. Nog bedankt voor het vertrouwen voor het lenen van deze mooie lens.  Zoals ik al eerder zei: Ik was echt aangenaam verrast. Wat een super mooie lichte en vooral compacte 300 mm lens. Een perfecte combinatie voor een mirroless camera vooral met de ingebouwde stabilisatie in de camera en niet te vergeten de focus peaking en dat voor ruim onder de €300. Met een vast diafragma van f6.3 is deze lens niet bepaald lichtsterk maar met de camera’s van tegenwoordig uitgerust met een goede sensor en eventueel ingebouwde stabilisatie in de body  kom je met deze lens goed uit de voeten. De scherpte diepte van deze 300mm  f6.3 lens is net groot/klein genoeg om je onderwerp scherp naar voren te laten komen ten opzichte van de onscherpe achtergrond. Zelf heb ik genoten van het donut bokeh maar ik kan me voorstellen dat veel fotografen het in bepaalde situaties storend vinden. 300 mm vind ik een heel mooi brandpunt voor een combinatie natuur, landschappen en macro. Op een APS-C camera kom je snel uit op 450 mm dat is voor mij net iets te veel daar ik graag nog iets van de omgeving op de foto wil laten zien zonder teveel afstand te moeten nemen. Mocht ik deze lens zelf aanschaffen voor op de Sony A7II zou ik deze in combinatie met een 10 mm tussenring gaan gebruiken zodat de vignettering bijna weg valt en je nog iets dichter bij je onderwerp kunt komen. De scherpte van deze lens viel niet tegen zeker niet op de lage iso waarden. De Samyang is een manuele lens en makkelijk handmatig scherpte stellen door de brede en soepele instelring. Het contrast heb ik bij elke foto iets verhoogd (s-curve) dit is een persoonlijke voorkeur. Dit heeft ook te maken dat op de dagen dat ik erop uit ben getrokken het erg grauw was waardoor er weinig contrast in de foto’s te zien is.

Eindelijk een 300mm lens waarbij je uit de hand kan fotograferen en tevens compact en licht in gewicht is.
schermafbeelding-2017-01-09-om-11-24-55-am